Sensory Marketing, att påverka kunder med hjälp av alla sinnen, blir allt vanligare. En orsak är att forskningen visar att vi som konsumenter påverkas mycket mer av omedvetna intryck än av traditionella budskap i bild och text.
Artikeln ”The Science of Sensory Marketing” (HBR.com) ger en intressant inblick i både forskningen och hur företag använt sig av sinnesmarknadsföring på olika sätt. Anledningen till att det är så effektivt är att när vi utsätts för kroppsliga förnimmelser utan att vi medvetet registrerar dem, har de en tendens att bestämma vilka beslut vi ska fatta. Men det ska helst vara sinnesintryck som har någon koppling till produkten
Inom branscher som livsmedel, hudvård och bilindutri är det här inget nytt. Ett par exempel är BMW som förstärkte motorljudet i sin M5-modell via högtalarsystemet (även när radion är avstängd) för att inge en mer sportig känsla. Eller Olay vars hudvårdsprodukter ger en ”uppvärmande” känsla på huden som får dem att verka mer effektiva, trots att den värmande effekten inte har någon funktion i övrigt.
Men enligt Aradna Krishna, chef på Sensory Marketing Laboratory vid Michigan-universitetet, borde produktutvecklare och marknadsförare inom många fler branscher fokusera mer på sensory marketing. Det behöver inte heller bara handla om själva produkten, utan om förpackningen eller andra kringattribut. Vad kan en bank, en frisör, en sportaffär, bygghandel eller smyckesbutik signalera med dofter, ljud, smaker? Och hur ska vi i byråvärlden förhöja sinnesupplevelsen vid våra kundmöten? Kanske med ett diskret knatter av en gammal Remington i kombination med doften av riktigt svart deadline-kaffe.
https://hbr.org/2015/03/the-science-of-sensory-marketing