Tittar vi på olika typer av content är case stories extra värdefulla eftersom de fungerar som konkret bevisföring. Vanligast är kundcase, men ett case kan även berätta om ett framgångsrikt projekt, som utvecklingen av en ny produkt eller lösningen på ett problem. Här ger vi några tips på hur du förbereder och skriver en bra case story.
1. Spela in intervjun
Om vi börjar från början, är det självklart viktigt att vara påläst och förberedd. Skriv ner relevanta frågor inför en intervju med en kund, säljare eller expert. Spela gärna in intervjun eftersom du då i lugn och ro kan lyssna ordentligt på svaren och ställa relevanta följdfrågor, istället för att sitta och anteckna frenetiskt. Det går att ”intervjua” via mejl, men svaren blir oftast formulerade på ett sätt som känns mer som ett torrt pressmeddelande. Så försök få en ”live-intervju” även om det är på distans eller telefon.
2. Lyft fram problemet eller behovet
Tänk på att inte bara berätta om att ”kunden valde den här produkten för sin xxx”. Börja med att beskriva vilket problem eller behov som kunden behövde lösa. På så sätt skapar du igenkänning hos läsare som kan se att ”just ja, det problemet har vi ju också”. Berätta även hur det gick till att komma fram till rätt produkt eller lösning – kanske krävdes det en förändring av en produkt eller ett byte av ett it-system.
3. Berätta om konkreta resultatet – helst i siffror
Förklara konkret hur produkten eller tjänsten löste behovet eller problemet i just detta case. Helst ska resultatet kunna kläs i siffror, som X procent ökad lönsamhet eller effektivitet, minskat antal fel med XX procent, förbättrat kundbetyg från 3 till 5.
4. Skriv som en nyhetsjournalist
Tänk på att inte bara redovisa fakta. Dramatisera genom att tänka som om du skrev en nyhetsartikel eller ett reportage. Exempelvis genom att börja mitt i ett problem eller en händelse: ”Där stod hon med 400 beställningar och en trasig kylanläggning”, ”Vi hade åtta olika it-system och inget av dem kunde prata med något annat”. Se till att få fram inte bara nyttan, utan också känslan, som lösningen ledde till.
5. Addera ”sidovinster” och mjuka värden
Förutom huvudpoängen med caset, ta reda på och lyft fram andra värden och fördelar, antingen med produkten/lösningen eller mjuka värden som bra service, snabbhet, bemötande. Det kan också vara en oväntad sidoeffekt som visat sig vara en ”bonusvinst” för kunden eller projektet. En teknisk innovation kanske inte bara ökade prestandan utan även livslängden på en maskin.
6. Variera casen med olika fördelar
Ju fler case, desto bättre. Men se till att varje case blir unikt genom att lyfta fram olika typer av resultat eller värden, istället för att skriva en hel radda case med samma innehåll. För en kund kanske pris och besparingar varit avgörande, för en annan var det kvaliteten eller en särskild produktegenskap, för en tredje var det den personliga servicen. En och samma story kan bli ett par olika case; ett utifrån kundens/användarens perspektiv, och ett utifrån ett internt perspektiv där t ex en ingenjör lyckades lösa ett problem eller förbättra en produkt. Även ett långt kundsamarbete kan användas som ett case, eftersom det visar på en bra förmåga att samarbeta och utvecklas tillsammans med sin kund.