Många har förutfattade meningar om att film är omotiverat dyrt, i form av både tid och pengar. Men när marknaden har utvecklats och våra vanor förändrats är sanningen snarare motsatsen. Här följer fem anledningar till att välja film som en naturlig del i din content marketing-strategi.
1. Häng med i trenderna och få naturlig spridning
Den senaste rapporten om medieutveckling från Myndigheten för press radio och tv visar föga förvånande hur mediekonsumtionen förändras till att bli allt mer digital. Vi spenderar mer tid än någonsin på sociala medier, och videoplattformen Youtube används dagligen av nästan 40 % av befolkningen. För de yngre sträcker sig siffran långt över hälften. Video är ett växande medium, och du har säkert märkt själv att dina flöden i sociala medier mer och mer fylls av filmer. Rörlig media i flödet väcker både större intresse och gör det lättare att förmedla dina budskap utan den ”reklamiga” känslan. Istället kan du presentera ditt budskap med någonting som folk faktiskt vill se. På sociala medier kan din film få naturlig spridning och en massor av gratis publicitet. Det görs inlägg, gillas och delas hejvilt varje minut – vilket öppnar en fantastisk möjlighet att enkelt nå ut till hundratusentals människor.
2. Fler sinnen väcker känslor och intresse
Filmen är kanske det mediet som bäst förmedlar känslor, och det är inte så konstigt. I en film kan du sömlöst blanda talat språk med bilder, text och musik. Kombinationen gör att en film kan ha en enorm emotionell påverkan på potentiella kunder. Du kan förmedla ett välskrivet budskap med någon som talar, förtydliga det med bilder och förstärka det med musik eller annat ljud. Genom att involvera fler sinnen når du också fram till fler människor eftersom olika personer tar in information på olika sätt. Vissa har lättare att komma ihåg saker som man har läst medan vissa har lättare att komma ihåg saker som man har hört. När du med en film låter mottagaren använda både syn och hörsel ger du fler människor möjlighet att ta till sig och minnas budskapet.
3. En möjlighet att bli personligare
Att mötas av en lång, enformig om-oss-text och kanske en stel porträtt-bild av VD:n när man vill få information om ett företag kan lätt ge en både trist och opersonlig bild av företaget. Att faktiskt höra någon prata och samtidigt kunna se personen i ögonen gör att filmer snabbt blir mycket mer personliga än texter eller till och med poddar. Vem är VD:n egentligen? Vilka är de anställda? Hur fungerar samarbetet? Besvara de frågorna med en film så kommer förtroendet för företaget att öka.
4. Underlätta för både kund och kundtjänst
Har ni något som kunder ofta frågar om? Gör en film om det. Att se hur man gör någonting samtidigt som man får instruktioner i skrift och/eller tal gör det mycket lättare att förstå vad det är som ska göras än att endast få instruktioner i text. Det kommer att göra det lättare för kunderna att lösa saker på egen hand samtidigt som kundtjänsten får mer tid till att hjälpa kunder mer unika problem. En sådan film kan dessutom väcka intresse hos folk som har ett liknande problem, men som ännu inte är kunder.
5. Sjunkande kostnader
För några år sedan kändes det som att priset gick i taket bara man ringde ett produktionsbolag, men den bilden har ändrats. Med utrustning som blir allt billigare och programvara som blir allt mer lättillgänglig så är det nu enklare än någonsin att producera en högkvalitativ film på relativt kort tid. (Dock är det såklart fortfarande viktigt med erfarenhet och kunskap om man vill att filmen ska bli bra.) Även publicering har blivit enklare och i många fall gratis – så att få ut din film i flödet är inte heller något problem.
1. Häng med i trenderna och få naturlig spridning
Den senaste rapporten om medieutveckling från Myndigheten för press radio och tv visar föga förvånande hur mediekonsumtionen förändras till att bli allt mer digital. Vi spenderar mer tid än någonsin på sociala medier, och videoplattformen Youtube används dagligen av nästan 40 % av befolkningen. För de yngre sträcker sig siffran långt över hälften. Video är ett växande medium, och du har säkert märkt själv att dina flöden i sociala medier mer och mer fylls av filmer. Rörlig media i flödet väcker både större intresse och gör det lättare att förmedla dina budskap utan den ”reklamiga” känslan. Istället kan du presentera ditt budskap med någonting som folk faktiskt vill se. På sociala medier kan din film få naturlig spridning och en massor av gratis publicitet. Det görs inlägg, gillas och delas hejvilt varje minut – vilket öppnar en fantastisk möjlighet att enkelt nå ut till hundratusentals människor.
2. Fler sinnen väcker känslor och intresse
Filmen är kanske det mediet som bäst förmedlar känslor, och det är inte så konstigt. I en film kan du sömlöst blanda talat språk med bilder, text och musik. Kombinationen gör att en film kan ha en enorm emotionell påverkan på potentiella kunder. Du kan förmedla ett välskrivet budskap med någon som talar, förtydliga det med bilder och förstärka det med musik eller annat ljud. Genom att involvera fler sinnen når du också fram till fler människor eftersom olika personer tar in information på olika sätt. Vissa har lättare att komma ihåg saker som man har läst medan vissa har lättare att komma ihåg saker som man har hört. När du med en film låter mottagaren använda både syn och hörsel ger du fler människor möjlighet att ta till sig och minnas budskapet.
3. En möjlighet att bli personligare
Att mötas av en lång, enformig om-oss-text och kanske en stel porträtt-bild av VD:n när man vill få information om ett företag kan lätt ge en både trist och opersonlig bild av företaget. Att faktiskt höra någon prata och samtidigt kunna se personen i ögonen gör att filmer snabbt blir mycket mer personliga än texter eller till och med poddar. Vem är VD:n egentligen? Vilka är de anställda? Hur fungerar samarbetet? Besvara de frågorna med en film så kommer förtroendet för företaget att öka.
4. Underlätta för både kund och kundtjänst
Har ni något som kunder ofta frågar om? Gör en film om det. Att se hur man gör någonting samtidigt som man får instruktioner i skrift och/eller tal gör det mycket lättare att förstå vad det är som ska göras än att endast få instruktioner i text. Det kommer att göra det lättare för kunderna att lösa saker på egen hand samtidigt som kundtjänsten får mer tid till att hjälpa kunder mer unika problem. En sådan film kan dessutom väcka intresse hos folk som har ett liknande problem, men som ännu inte är kunder.
5. Sjunkande kostnader
För några år sedan kändes det som att priset gick i taket bara man ringde ett produktionsbolag, men den bilden har ändrats. Med utrustning som blir allt billigare och programvara som blir allt mer lättillgänglig så är det nu enklare än någonsin att producera en högkvalitativ film på relativt kort tid. (Dock är det såklart fortfarande viktigt med erfarenhet och kunskap om man vill att filmen ska bli bra.) Även publicering har blivit enklare och i många fall gratis – så att få ut din film i flödet är inte heller något problem.