Briefen är ett viktigt steg när du anlitar en kommunikationsbyrå. Den ser till så att alla inblandade är på samma tankespår, och att byrån vet exakt vad som behövs förmedlas, varför och till vem. Den hjälper också din copywriter att få till rätt tonalitet och känsla i slutresultatet, så att texterna utstrålar ditt företags identitet. Därför är det värt att lägga lite tid på att skriva en tydligt brief. Samtidigt behöver den varken vara lång eller komplicerad. Här kommer fem tips på saker att ta med i din brief.
1. En kort beskrivning av ditt företag
Tänk dig lite som en elevatorpitch. Beskriv kort och enkelt vad för typ av företag eller organisation ni är och vad ni bedriver för verksamhet. Det kan också vara bra att beskriva ert varumärkes personlighet och tonalitet.
2. Vad ni behöver hjälp med och vad vill ni säga
Förklara varför ni tar hjälp av byrån och hur de kan hjälpa till. Kanske behöver ni säljande texter till en ny hemsida eller hjälp med en budskapsplattform. Lista och prioritera de olika budskapen och eventuella säljargument. Ge en hint om hur långa texterna behöver vara och var de ska publiceras.
3. Några ord om målgruppen
Att veta vem som ska läsa texterna spelar stor roll för en copywriter. Beskriv kort vem som är din målgrupp och vad du vet om dem.
4. Målet och syftet med projektet
Vad är det ni vill åstadkomma med projektet? Vare sig det är att få fler klick på hemsidan eller att sälja en viss produkt hjälper det copywritern att formulera rätt ”call to action”.
5. Hur tidsplanen ser ut
När behöver texterna vara klara? Är det något som behövs med snabba puckar eller är det ett mer långvarande projekt med flera små deadlines? Tidsplanen hjälper byrån att planera och se till att du får dina texter i tid.
Lycka till med din brief!