fbpx

Nischa din företagspodd

När du har bestämt dig för att starta en företagspodd är det viktigt att först fundera på vad det är du egentligen ska prata om. Ditt företag såklart! Eller?

Fokusera på det intressanta

I grund och botten fungerar podden bra som marknadsföringsplattform. Men det måste göras på rätt sätt för att inte tappa lyssnarens intresse.

Ett tips är att inte betrakta din podd som en plats för reklam. Även om podden fungerar varumärkesbyggande så är det ingen lyssnare som kommer engagera sig i en podd som enbart talar om sina produkter i över en halvtimme. Låt därför inte din podd bli din produktkatalog i ljudboksform.

Fokusera istället på aspekter av ditt företag som både engagerar, underhåller och inte minst utbildar lyssnaren. När stunden sedan kommer då lyssnaren behöver något från din bransch, så har du redan kunden på kroken.

Hitta ett bra format – och håll dig till det

Podden som kanal är full av nya möjligheter och kommer i alla möjliga olika former. Därför finns det stor potential att skräddarsy din podd.

Några vanliga format är att låta podden drivas genom intervjuer eller att basera framställningen på storytelling. Om podden drivs av fler än en programledare kanske formatet istället består av samtalet mellan programledarna. Glöm inte bort möjligheten att ha med ett tidigare inspelat inslag, t.ex. en mini-intervju från mässan eller utlandsresan. Oavsett vilket format du väljer är det viktigt att vara konsekvent. En trogen lyssnare lär sig och förväntar sig att varje avsnitt är uppbyggt på samma sätt som det förra. 

Lagom längd

Det finns inga skrivna eller oskrivna regler för hur lång en podd ska vara, men ett gyllene snitt ligger mellan 30 minuter och 45 minuter. Ännu bättre är det om du kan koka ner det till den genomsnittliga pendlarens resa till jobbet.

Hur lång din podd ska vara bestäms av både dig själv och ditt innehåll – dra inte ut ett tunt material för att nå en viss tidsgräns men försök inte heller klämma in för mycket på för kort tid. Forma din egen nisch och gör det bästa av den!

Botanisera bland goda råd inför er företagspodd

Är du redo att ta klivet och starta en företagspodd? Vi har samlat ihop våra bästa tips och råd för att guida dig på vägen. Som en liten handbok i poddande, helt enkelt.

Behöver du hjälp med din podd? Begär en offert.

Klicka på knappen, beskriv vilka delar du behöver hjälp med och skicka förfrågan till oss. Så hör vi av oss med en prisbild inom 24 timmar.
E-POST
hej@copyfabriken.se
TELEFON
070-539 26 62
ADRESS
Brantingsgatan 41
115 35 Stockholm
SOCIALA MEDIER
Facebook | Instagram | LinkedIn
Webbplatsen använder kakor (cookies) för kontaktformulär, inloggningar och statistik. Klicka på Godkänn för att acceptera detta.