Ja, vad ska man med en podd till? Den kan ju vara fruktansvärt långtråkig och dötrist och tråkig och... alldeles underbar! Om ni är villiga att lägga in det där extra lilla knippet energi för att skapa er podd så finns det faktiskt inga nackdelar.
Marknadsför i nya sfärer
Podden som kanal blir allt mer populärt och det är ett fantastiskt verktyg för att nå ut till era kunder även i situationer där ni vanligtvis inte skulle kunna kommunicera med dem. En av poddens många fördelar är att människor lyssnar på den för att koppla av, underhållas och utbildas – på sin fritid! Det enda som krävs är ett par öron och en gnutta uppmärksamhet. Det betyder att ni kan nå er målgrupp även i mer privata sfärer: när hen är hemma och städar, är ute på en skogspromenad eller springer på löpbandet.
Ökat kundengagemang
Utöver att podden skapar nya möjligheter för er att nå ut, så skapar den också nya möjligheter för kunden själv att engagera sig i ert varumärke. Kunden har ju trots allt aktivt valt att i denna stund lyssna på just er! Vi kan jämföra podden med den gamla hederliga radion där utbudet kort och gott bestod av det som sändes på radiokanalen i just det ögonblicket.
Stärk er roll som experter
Podden blir ett utmärkt sätt att på ett underhållande och intresseväckande sätt förmedla ämneskunskap inom ert område. När ni bjuder på värdefullt vetande, stärker ni rollen som expert. Vilket i sin tur ger både goodwill och bygger ert varumärke starkare.
Direktkontakt med kund
Ytterligare en fördel med podden som kanal är att ni får helt nya förutsättningar för att kommunicera med er målgrupp. Podden är ett väldigt intimt och genuint medium och skiljer sig därför från marknadsföring som istället fokuserar på text eller bild. Ni blir vägledande röster som talar direkt till kunden – ofta genom hörlurar – och kommer därför väldigt nära inpå. Är inte det fantastiskt? Det är som att viska kunden i örat. Det hade aldrig funkat på tunnelbanan, då hade ni nog åkt på en örfil.
Relationsskapande
Att kunna tilltala målgruppen på detta direkta sätt skapar alltså nya förutsättningar för ert relationsskapande. Genom podden kan ni visa upp er själva vilket låter kunden lära känna er som de faktiska personer som står bakom företaget. Ni är mer än enbart en logga, ett namn och en produkt. Här finns det alltså många olika möjligheter för att skapa en mer personlig relation till kunden. Så, vad väntar ni på?