När podden är färdig och publicerad, vem ska då lyssna på den? Här kommer några tips om hur du ger din podd vingar.
Använd sociala medier
Det närmaste till hands är självklart vår tids största marknadsföringsplattformar: sociala medier. Genom att marknadsföra i dina egna sociala medier kan du engagera de följare du redan har och, om du använder dem flitigt men smart, nå nya lyssnare genom till exempel hashtags.
Här finns också ett viktigt guldkorn om du har gäster i din podd. De kommer troligtvis vilja visa upp och dela ert samarbete i sina egna kanaler. Och om du själv gästar en podd följer förhoppningsvis en skara lyssnare med dig tillbaka till din egen.
Gör din podd tillgänglig på flera plattformar
Begränsa dig inte till en enda plattform när du publicerar din podd. Många lyssnare håller sig till sina favoritplattformar, så använder du bara Itunes kanske du går miste om en lyssnare från Spotify. Se därför till att din podd har en fot med i spelet på olika plattformar. Det har till exempel blivit populärt att filma en snutt av inspelningssessionen för att sedan ladda upp videon till Youtube och sprida via sociala medier.
Dela med dig – ofta!
Ofta räcker det inte att enbart dela din podd en gång och hoppas på det bästa. Istället är det bättre att ta flera tillfällen i akt. Dela teasers innan du släpper avsnittet: en intressant soundbite, en behind the scenes-bild från inspelningstillfället eller ett citat. Dessa är lätta att anpassa till sociala medier.
Dela sedan din podd även efter att du släppt avsnittet, påminn dina följare och uppmärksamma nya lyssnare om att det finns. Med de nya algoritmerna som styr flödena i sociala medier är det lätt att drunkna bland alla röster, så gör din hörd!
Tänk innanför boxen
Ibland är traditionell marknadsföring bättre. Genom att ha en synlig länk på ditt företags hemsida eller att uppmärksamma nya avsnitt i nyhetsbrevet når du de som redan är intresserade.
Fördelen med att marknadsföra i egna kanaler och sociala medier är att de oftast är gratis. För att optimera poddens tillväxt kan det dock vara på sin plats att satsa några kronor på Google Ads. Då ser du till att din podd hamnar högre upp i söklistorna.
Engagera lyssnarna!
Avsluta varje avsnitt med ett call to action: vad vill du att din lyssnare ska göra eller ta med sig från varje avsnitt? Det är ett perfekt tillfälle att be lyssnaren betygsätta, recensera, och prenumerera.
För att skapa en mer personlig relation till lyssnaren kan du läsa upp lyssnarfrågor i avsnittet. Om du dessutom ber lyssnarna att skicka sina frågor via sociala medier ökar du chansen för nya lyssnare att upptäcka din podd. Kanske kan du till och med ha en give away för att skapa engagemang?