Många podcasts görs fortfarande som oredigerade samtal. Det funkar till stor del tack vare podd-profilernas starka ”varumärke” eller kändisskap. Men för ett företag eller en organisation är det viktigt med mer ordning och reda – lyssnarna/målgruppen har ont om tid och vill få maximal nytta av er podd. Därför är det bra att utgå från någon typ av manus så att podden blir koncentrerad och ger största möjliga nytta.
1. Olika manus-modeller
Ett manus kan vara allt från en lista med stolpar eller nyckelord, till färdigskrivna speakertexter. Med stolpar kan deltagarna prata mer fritt, samtidigt som de får hjälp och stöd i att hålla sig till ämnet och till de olika punkter de ska prata om. Färdigskrivna manus kan användas som inledning till podden och ”mellanstick” när man övergår från en samtalsounkt till nästa. Oavsett vilken typ av manus ni väljer att arbeta med, behöver deltagarna förbereda sig ordentligt genom att läsa in sig på manus och gärna komma överens om vem som ska säga vad, vem som ska introducera nästa punkt etc.
2. Testa vad som funkar bäst
Prova er fram genom att låta deltagarna både läsa ett färdigskrivet manus (det kan vara helt påhittat) och prata utifrån stolpar. Då märker ni vilket som passar er bäst. Kanske funkar färdigskrivna texter utmärkt att läsa naturligt för en person, medan stolpar funkar bättre för en annan? Då går det utmärkt att använda olika former för olika personer.
3. Fånga lyssnaren med ett bra intro
Ett bra intro är något som dramatiserar avsnittets ämne. Det kan vara ett spännande case eller scenario som har inträffat – eller kan bli verklighet i framtiden. Kanske kan det illustreras med en ljudsekvens, till exempel ett dramatiskt uttalande? Låt oss säga att en podd handlar om cybersäkerhet. Då skulle hacker-attacken som drabbade Kalix kommun kunna användas som exempel. Istället för att inleda med sömnpillret ”Cybersäkerhet är en väldigt viktig fråga” kan man kanske använda ett citat från ett nyhetsinslag: ”Jag blev helt kall och illamående när jag insåg vad som hade hänt” (detta är ett helt påhittat citat, men ni fattar poängen).
4. Avsluta och locka till nästa avsnitt
I avslutningen, tänk på att sammanfatta slutsatser och det viktigaste som har sagts. Här är det bra att ha ett återkommande ”grundmanus” som talar om vad podden heter, vilket företag som ligger bakom, och upprepa namnen på deltagarna och deras yrkesroll. Kom ihåg att även pusha för nästa avsnitt och vad det ska handla om – gärna med en spännande ”cliffhanger”.
5. Manus, ska det behövas?
Ja, någon form av manus är bra, dels för att det ger trygghet i inspelningssituationen, dels för att podden inte ska bli spretig och rörig. Ett manus minskar också risken för många omtagningar och redigeringstimmar.
Ett manus kan vara allt från en lista med stolpar eller nyckelord, till färdigskrivna speakertexter. Prova er fram genom att låta deltagarna både läsa ett färdigskrivet manus och prata utifrån stolpar. Då märker ni vilket som passar er bäst. Copyfabriken kan hjälpa till med både manus-tänk och färdiga texter.
Använd också ett manus för att skapa en bra inledning och avslutning. Se till att skapa ett dramatiskt intro i form av ett spännande case eller scenario. Avslutningen ska sammanfatta slutsatser och det viktigaste som har sagts. Här är det bra att ha ett ”grundmanus” som talar om vad podden heter, vilket företag som ligger bakom, och namnen på deltagarna. Kom ihåg att pusha för nästa avsnitt och vad det ska handla om.
1. Olika manus-modeller
Ett manus kan vara allt från en lista med stolpar eller nyckelord, till färdigskrivna speakertexter. Med stolpar kan deltagarna prata mer fritt, samtidigt som de får hjälp och stöd i att hålla sig till ämnet och till de olika punkter de ska prata om. Färdigskrivna manus kan användas som inledning till podden och ”mellanstick” när man övergår från en samtalsounkt till nästa. Oavsett vilken typ av manus ni väljer att arbeta med, behöver deltagarna förbereda sig ordentligt genom att läsa in sig på manus och gärna komma överens om vem som ska säga vad, vem som ska introducera nästa punkt etc.
2. Testa vad som funkar bäst
Prova er fram genom att låta deltagarna både läsa ett färdigskrivet manus (det kan vara helt påhittat) och prata utifrån stolpar. Då märker ni vilket som passar er bäst. Kanske funkar färdigskrivna texter utmärkt att läsa naturligt för en person, medan stolpar funkar bättre för en annan? Då går det utmärkt att använda olika former för olika personer.
3. Fånga lyssnaren med ett bra intro
Ett bra intro är något som dramatiserar avsnittets ämne. Det kan vara ett spännande case eller scenario som har inträffat – eller kan bli verklighet i framtiden. Kanske kan det illustreras med en ljudsekvens, till exempel ett dramatiskt uttalande? Låt oss säga att en podd handlar om cybersäkerhet. Då skulle hacker-attacken som drabbade Kalix kommun kunna användas som exempel. Istället för att inleda med sömnpillret ”Cybersäkerhet är en väldigt viktig fråga” kan man kanske använda ett citat från ett nyhetsinslag: ”Jag blev helt kall och illamående när jag insåg vad som hade hänt” (detta är ett helt påhittat citat, men ni fattar poängen).
4. Avsluta och locka till nästa avsnitt
I avslutningen, tänk på att sammanfatta slutsatser och det viktigaste som har sagts. Här är det bra att ha ett återkommande ”grundmanus” som talar om vad podden heter, vilket företag som ligger bakom, och upprepa namnen på deltagarna och deras yrkesroll. Kom ihåg att även pusha för nästa avsnitt och vad det ska handla om – gärna med en spännande ”cliffhanger”.
5. Manus, ska det behövas?
Ja, någon form av manus är bra, dels för att det ger trygghet i inspelningssituationen, dels för att podden inte ska bli spretig och rörig. Ett manus minskar också risken för många omtagningar och redigeringstimmar.
Ett manus kan vara allt från en lista med stolpar eller nyckelord, till färdigskrivna speakertexter. Prova er fram genom att låta deltagarna både läsa ett färdigskrivet manus och prata utifrån stolpar. Då märker ni vilket som passar er bäst. Copyfabriken kan hjälpa till med både manus-tänk och färdiga texter.
Använd också ett manus för att skapa en bra inledning och avslutning. Se till att skapa ett dramatiskt intro i form av ett spännande case eller scenario. Avslutningen ska sammanfatta slutsatser och det viktigaste som har sagts. Här är det bra att ha ett ”grundmanus” som talar om vad podden heter, vilket företag som ligger bakom, och namnen på deltagarna. Kom ihåg att pusha för nästa avsnitt och vad det ska handla om.