Funderar du på starta en podcast för ditt företag? Kul! Men för att få ut så mycket som möjligt av podden finns det några saker att tänka på innan du sätter igång. Här kommer fem tips till att börja med.
1. Skapa en tydlig bild av målgruppen
För att kunna bestämma vad din podcast ska innehålla och handla om gäller det att först ha koll på din målgrupp. Vilka är de? Var brukar de hänga, både fysiskt och socialt? Vad är de intresserade av? När du vet det och känner målgruppen väl är det lättare att skapa en podcast som är intressant att lyssna på för de du vill nå ut till.
2. Anpassa innehållet efter din målgrupp
Vad ska podden handla om? Svaret är det som din målgrupp är intresserad av. Det som de vill höra om. Även om ditt syfte med podden är att få nya kunder och sälja dina produkter eller tjänster är det viktigt att det inte är huvudinnehållet i din podd. Ingen vill lyssna på någon som bara sitter och maler på om hur bra sina produkter är avsnitt efter avsnitt. Ett bättre alternativ är att skapa en podd som har med din bransch att göra, där du faktiskt är expert, och prata om sådant som kan vara till nytta för dina lyssnare. På så sätt kan mottagarna få upp ögonen för dina produkter eller tjänster utan att du faktiskt direkt pratar om dem.
3. Fördela innehållet väl
Podcast handlar mycket om intimitet. Det är ett utmärkt sätt att visa upp personlighet och förmedla känsla. Använd det för att kommunicera ditt budskap och den information du vill ge lyssnarna. Om du fördelar innehållet i 70 % känsla och 30 % information är det mycket större chans att lyssnarna tar till sig det som sägs.
4. Ta in relevanta personer
Precis som det är viktigt att välja innehåll efter lyssnarnas intresse är det också viktigt att välja personer till podden med samma omsorg. Fundera över vilka personer som kan ge mest till dina lyssnare, kanske hittar du dem bland medarbetarna eller så får du leta på andra ställen. Kanske kan du ta in en ny gäst i varje avsnitt som delar med sig av intressanta tankar och berättelser inom det område podden ska handla om. Gärna någon som lyssnarna känner igen. Allt för att hela tiden hålla det intressant och relevant för dina lyssnare.
5. Lägg fokus på vilka som lyssnar istället för antalet
Det är lätt att fastna i att bara titta på hur många som lyssnar på podcasten och utifrån det avgöra hur framgångsrik den är. Men faktum är att en podd med färre lyssnare kan vara mer framgångsrik än en med dubbelt så många. Allt handlar om vilka som lyssnar, inte hur många de är. Eller som Chris Brogan, VD på Owner Media Group, säger: ”Sluta sälj till alla, sälj istället till de rätta 1000 personerna och gör det om och om igen.”
1. Skapa en tydlig bild av målgruppen
För att kunna bestämma vad din podcast ska innehålla och handla om gäller det att först ha koll på din målgrupp. Vilka är de? Var brukar de hänga, både fysiskt och socialt? Vad är de intresserade av? När du vet det och känner målgruppen väl är det lättare att skapa en podcast som är intressant att lyssna på för de du vill nå ut till.
2. Anpassa innehållet efter din målgrupp
Vad ska podden handla om? Svaret är det som din målgrupp är intresserad av. Det som de vill höra om. Även om ditt syfte med podden är att få nya kunder och sälja dina produkter eller tjänster är det viktigt att det inte är huvudinnehållet i din podd. Ingen vill lyssna på någon som bara sitter och maler på om hur bra sina produkter är avsnitt efter avsnitt. Ett bättre alternativ är att skapa en podd som har med din bransch att göra, där du faktiskt är expert, och prata om sådant som kan vara till nytta för dina lyssnare. På så sätt kan mottagarna få upp ögonen för dina produkter eller tjänster utan att du faktiskt direkt pratar om dem.
3. Fördela innehållet väl
Podcast handlar mycket om intimitet. Det är ett utmärkt sätt att visa upp personlighet och förmedla känsla. Använd det för att kommunicera ditt budskap och den information du vill ge lyssnarna. Om du fördelar innehållet i 70 % känsla och 30 % information är det mycket större chans att lyssnarna tar till sig det som sägs.
4. Ta in relevanta personer
Precis som det är viktigt att välja innehåll efter lyssnarnas intresse är det också viktigt att välja personer till podden med samma omsorg. Fundera över vilka personer som kan ge mest till dina lyssnare, kanske hittar du dem bland medarbetarna eller så får du leta på andra ställen. Kanske kan du ta in en ny gäst i varje avsnitt som delar med sig av intressanta tankar och berättelser inom det område podden ska handla om. Gärna någon som lyssnarna känner igen. Allt för att hela tiden hålla det intressant och relevant för dina lyssnare.
5. Lägg fokus på vilka som lyssnar istället för antalet
Det är lätt att fastna i att bara titta på hur många som lyssnar på podcasten och utifrån det avgöra hur framgångsrik den är. Men faktum är att en podd med färre lyssnare kan vara mer framgångsrik än en med dubbelt så många. Allt handlar om vilka som lyssnar, inte hur många de är. Eller som Chris Brogan, VD på Owner Media Group, säger: ”Sluta sälj till alla, sälj istället till de rätta 1000 personerna och gör det om och om igen.”